Friday, September 30, 2011

perlu ke menipu?

salam.

kadang2 menipu ni 1 keperluan jugak bukan. kadang2 boleh jadi 1 kemestian, kadang2 pula boleh jadi 1 tabiat. hurm. sape antara korang yg xpenah menipu? sila angkat jari kelingking anda. fuh. aku percaya sume org penah menipu. sape xpenah menipu baik jgn jadi org, jadi malaikat jelah.

menipu ni bagi aku boleh je di haruskan tapi ikut situation la. aku pon kadang2 suka menipu. misalnya ibu tanya dah ade boypren ke? aku ade perasaan malu bila ibu tnya bab cenggini. jadinya aku menipu mengatakan xda. haha. kan dh menipu 2. pepatah dulu2, "siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama2 mencuri". betul ke? dulu zaman aku kecik2 aku takut sgt nak menipu. kanak2 la kategori yg paling mulia aku rasa. sebabnya kanak2 selalunya jujur. xpandai nak ckp bohong ni sbb dah dididik oleh mak ayah mahupun org sekelilingnya. ibu slalu ckp dulu2, lau nanti mencuri boleh kena potong tangan. sebab itulah zaman aku kecik2 xsempat nak menipu2 ni.

bile dah besar, hambek kau. menipu sikit2 2 biasa, tapi menipu keterlaluan itu adalah luar biasa bagi aku. menipu vs memfitnah. sama dengan je besar dosanya kot. tapi dosa memfitnah 2 lebih besar dosanya drpd membunuh. dasyat bukan.

menipu itu 1 keperluan bagi aku jika dalam situasi itu mmg memerlukan aku untuk menipu. misalnya member2 ajak kua lepak2, aku ckp duit xda. walhal ayah x izinkan. terpaksa menipu di sini adalah untuk mengelakkan dorang ckp aku mcm2 lagi. biaselah, mulut org kita xtau bukan. bukan sume kwn aku baik2. haha. berani mati kau aku ckp mcm ni. naluri ayah, sekilas ikan dlm akuarium, die bley tau mne jantan mne betina. begitu jugak ngan ayah. tau mne kawan yg baik, terbaik malah terburuk yg kita ada.

situasi lain yg biasa memaksa aku untuk menipu misalnya incik bf msg2 aku then time 2 plak aku ngah ade problem xkesah la problem ape, aku menipu ckp crdt xde nak msg walhal perlukan masa tuk diri sendiri. maklum ah xsuka bila ade problem then nak wat org lain rse x happy ngan kita. ops i noe u read dis dear.
>_<

erkkkkk kantoi bodoh namanya ni. haha. sowie5.... lebiu.

erm situasi lain plak yg slalu memaksa aku tuk menipu lagi bila ada mmber2 gado sesama sendiri, dorang biasanya akan b'cerita dgn mmber2 yg lain termasuk aku. bila aku tau si A ckp gini then c B cakap gini. bile A n B tnye aku, aku akan jwb jwpn yg klise. haha. malas nak msk cmpur tp adat org pompuan, bile masing2 dh gado, ade la yg penyebarnya. kdg2 terpaksa buat mcm ni tuk elakkan keadaan makin bertambah panas. dorang tnye aku jwb yg tipu je. padahal ade je dgr cite itu n ini.


ada manusia suka menjadikan menipu 2 tabiat yg sukar diubah. hurm maybe. tp seorang teman aku ade mengatakan jgn smpi jadikan menipu 2 sebagai makanan kita. bahaya katanya. :) betul. aku sokong. menipu untuk menyelamatkan keadaan itu baik tapi menipu tuk memudaratkan keadaan itu tidak baik.

terpulang pada diri individu itu sendiri. tepuk dada tanya selera.

okeh tengkiu 4 reading.


No comments:

Post a Comment